Jumaat, 14 Mei 2010

KEBAIKAN BUAH KEPADA MUKA MANUSIA

PENGGUANAAN BUAH-BUAHAN UNTUK KULIT MANUSIA



timun:buah ini amat sesuai dengan semua jenis kulit.kandungan airnya mampu menyegarkan kulit muka anda.caranya sangat mudah hanya letakkan hirisan timun pada wajah beberapa saat, lalu gosokan perlahan-lahan pada bahagian wajah dan leher.kebaikannya untuk menyegarkan wajah dan membersih wajah.

sengkuang:boleh digunakan untuk masker.elakkan penggunaannya pada kulit sensitif.sengkuang berkhasiat untuk memutihkan,mengencang dan menyegarkan kulit.





pisang: buah pisang sangat baik digunakan sebagai masker untuk kulit kering dan kasar.sifatnya yang lembut mengandungi minyak membantu melembapkan serta menghaluskan kulit.campuran masker yang diperbuat dari pisang,madu dan putih telur sesuai untuk rawatan semua jenis kulit.







tembikai & epal: tembikai dan epal berkhasiat membersaihkan dan melembatkan kulit yang kasar dan kusam.sementara sari buah epal boleh digunakan sebagai tonik pembersih dan penyegar wajah.






lemon @ limau nipis: lemon atau limau nipis boleh digunakan untuk perawatan kulit yang berminyak.potong limau nipis kepada beberapa bahagian dan disapu pada wajah secara perlahan-lahan dan sekata.untuk kulitnormal yang berminyak gunakan masker lemon atau limau nipis yang telah dicampurkan dengan madu lebah.




nanas: boleh digunakan untuk menanggalkan sel-sel kulit mati sekaligus menghilangkan noda-noda hitam.masker nanas sesuai untuk kulit normal yang berminyak. sebelum digunakan,cucilah nanas sehingga getahnya hilang terlebih dahulu





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...